4 Kasım 2010

Kurşun Asker

Galeri Alfa-Çukurcuma
İstiklal Caddesi’nin aşağı paralelinde, Faik Paşa Caddesi (yokuşu) boyunca yürürken, tabelada yazan “Kurşun Asker”i görüp girdim içeri. Hemen kapının girişinde, camlı dolapların içinde, kimi bir dizinin parçası, kimi tek başına pek çok figür. Bayrakçısı, borazancısı, atlısı, okçusu,  yeniçerisi, topçusu… Harem Dizisi ve onun altında, tüm bu figürleri eski kıyafet albümlerindeki resimlere ve gravürlere dayanarak boyayan Neslihan Ağırbaş’ın ifadesiyle, en çok ilgi gören Padişan Dizisi. Hemen yan tarafta ise en eskisi 1493, en yenisi 1906’a ait haritalar, gravürler… Sanat Tarihçisi Ayşe Yetişkin Kubilay’ın sahip olduğu Galeri Alfa, onun rehberliğinde meraklısına çok şey vaat ediyor.
Aslında ben, kurşun askerleri tıpkı gerçekleri gibi dizi dizi görmeyi beklemiyordum. Sanırım “Kurşun Asker”i, militarizmi sorgulayan bir serginin, yeniden yorumlanan özneleri gibi algıladım. Eve geldikten sonra bu yanlış anlamanın peşinden giderek, savaş karşıtı hareketin bir parçası olarak başlatılan “The Army Men Project” ile tanıştım. Amerika’nın Irak işgalini protesto eden grup, dünyanın her yerinde bu küçük, sessiz savaş sembolleriyle zorunlu karşılaşmalar hedefliyor. Markette, parkta, benzincide, havuz başında, ağaç dalında, köprüde, kaldırımda, aklınıza gelebilecek her yere yerleştirilen ve “Beni eve götür” diyen küçük askerler…
Cebinizde taşıdığınız askerlerinizi çıkarıyor ve dış dünyadaki savaşa dahil oluyorsunuz!
Sadece Amerika'dan değil, dünyanın her yerinden gönderilen daha fazla fotoğraf için, www.mouthswideopen.org