1 Ocak 2011

Tik Tak Tik Tak

Bu kez ne biten bir projeden ilham alıyorum ne de kendim yeni birini ortaya koyuyorum; sadece devam eden bir projeye destek veriyorum. Belki sizin de ilginizi çeker diye, ayrıntılarını paylaşıyorum. 
Özlem Sönmez Ertem - İstanbul/Türkiye
Craig D. Giffen, 2001 Şubat ayında bisikletle başladığı ve Temmuz 2003’te tamamladığı yaklaşık 23 bin km’lik Avustralya turundan önce kurduğu humanclock.com adlı internet sitesinde, insanları seçtikleri bir zaman dilimini fotoğraflamaya çağırır. Tüm yolculuk boyunca çektikleri ise geri döndüğünde projesine hız kazandırır. Dijital ve analog olarak kurguladığı saatler, bugün dünyanın her yerinden gönderilen yaklaşık 20 bin fotoğrafla çalışıyor. Bu fotoğraflar 1 dakika arayla değişiyor ve içinde olduğunuz zamanı, sizi başka bir ana götürerek hatırlatıyor.
Her ne kadar “1 dakikalık üne” vurgu yapılsa da, kimi fotoğraflar bunun çok ötesinde, insanın zamana dair algılarını sarsacak/dönüştürecek sıçramalar yapmaya imkân veriyor.
Ben de yukarıda gördüğünüz fotoğrafı, yaşadığımız bölgenin tek yeşil alanı olan evimizin önündeki parkta, meraklı bakışlar altında çektim ve gönderdim. Arkadaşlarıma ve bana ait kol saatlerini, atmosferdeki karbondioksit miktarının milyonda 350 parçacığa düşürülmesinin, zaman ilerledikçe artan aciliyetini vurgulamak için kullandım. Kol hareketiyle çalışan ya da pilini güneş enerjisiyle şarj eden saatlerin yer aldığı bu fotoğraf, kimbilir hangi gün, saat 3:50 pm'i göstermek için kullanılacak. 
Eğer siz de kendi zamanınızı durdurmak ya da yaratmak isterseniz, sitedeki birkaç hatırlatmayı aktarmalıyım:
  • Fotoğrafların içinde mutlaka seçtiğiniz saati belirten sayılar olmalı.
  • İç mekânlarda çekilen fotoğraflar bir süre sonra kendini tekrar ettiği için, bu dışarı çıkmak için de iyi bir sebep olabilir.
  • Çektiğiniz fotoğraflara saati sonradan eklemeyin!
  • Yüksek çözünürlükte fotoğraflar tercih edin, webcam’den sakının.
  • Seçtiğiniz bir sabah vaktini, akşam çektiğiniz karanlık bir fotoğrafla eşleştirmeyin.
Giffen'ın aynı sitede yer alan bir başka ilginç çalışması da, içinden zaman geçen 975 şarkının listesi… Birçoğu tanıdık. Ben bu listeden, sıklıkla dinlediğim ama daha önce saatine dikkat etmediğim “zamansız şarkımı” buldum: 
Genesis - I Know What I Like
"It's one o'clock and time for lunch,
When the sun beats down and I lie on the bench
I can always hear them talk"
Aklıma ilk gelen Türkçe şarkı da, en yeni Bülent Ortaçgil söz ve bestesi - Acıtır
"Saat çok geç belki gece üç
kimlerleyim kimlerleyim ben nerdeyim
öğrenmiş de inanmışız gibi acıtır
inanmış ve öğrenmemişiz gibi acıtır"
Belki siz de kendi şarkılarınızı seçer, bu yazıyı katkılarınızla zenginleştirirsiniz.